Thursday, October 30, 2008

bangsaku, apa lagi yang tinggal?

maleh nak percaya..

bukan setakat keteguhan bahasa,ketaatan kepada agama dan kesopanan adap susila malahan etika kesopanan berpakaian pun sudah terhakis daripada keperibadian remaja2 melayu hari ini..

x percaya?

mengikut kajian yang aku sempat terbaca dalam sebuah surat khabar tabloid yang agak kurang popular masa kini,budaya baju kurung di kalangan kaum hawa yang berbangsa melayu kini sudah semakin jauh dipinggirkan..

mmg betul,sekarang ni kalau pegi mana2 pn mmg dah susah nak nampak terdapat kaum hawa yang mengenakan pemakaian baju kurung ini..
aku bkn ape,aku mmg la x boleh nk menggayakan pemakaian baju kurung ni sebab aku ni kn jantan...haram lg pn..

tapi jauh di sudut hati aku berasa sedikit kesal dan terkilan la dengan fenomena ini...
aku x kisah kalau ramai kaum hawa yang mengenakan pakaian lain yang lebih sopan dan menutup aurat dengan sempurna drpd baju kurung ni macam jubah ke atau ape2 je la...
tapi betul ke pemakaian baju kurung ni dah digantikan dengan jubah atau pakaian lain yang dapat menutup aurat dengan lebih sempurna?
jawapannya tentu sekali la tidak..(can even begin to speculate)...

timbul persoalan2 ini di benak fikiranku setelah setelah selesai membaca article tersebut..
adakah remaja2 wanita melayu hari ini sudah segan untuk mengenakan baju kurung?
adakah baju kurung itu sudah tidak sesuai lagi dengan peredaran masa zaman kini?
adakah jeans ketat dan t-shirt itu nampak lebih elegan dan up to date?

aku bkn apa..
aku bukan bercakap pasal orng pempuan patut pakai baju kurung setiap masa dan ketika walaupn dimana sahaja anda berada...
x nak pakai langsung baju kurung pn xpe la...
aku pedulik ape pn...
tapi jangan la sampai pegi kuliah dengan pakaian2 yang mencolok mata dan terlampau seksi...
terjejas konsentrasi para pelajar lain...


masih x percaya...

5 comments:

Anonymous said...

salam.
blog kau mcm best nk bace.
maka aku mintak kebenaran nk letak link kau kat blog aku.
can or can not?

Lem said...

sala.
can la.

Azira Y said...

jln2 kat klcc pkai baju kurung cool ape... ;p

Nasuha said...

owh..frenzy pon wujud rupenye kat cini...

aku xtw said...

psl dorg rasa xde laki nk kt dorg kot..

bnyk laki kn nk kat yg hot2 je...