Sunday, November 23, 2008

kitalah...siapa lagi...

anak cina anak saya,anak india anak saya,anak melayu anak saya..


ini bukan aku nak membela kaum lain...

tapi cuba kita bayangkan ini...
jiran sebelah rumah kita orang cina 2 hari dah tak makan...
oh..
sebab dia cina x apalah...
x payah tolong...
bukan dapat pahala pun...

betui ke...
sedangkan bagi anjing haus nak mati minum pun boleh dapat pahala...
ini kan pulak kita nak tolong sesama manusia...
jangan lah kita ni kerana taksub dengan agenda bangsa sendiri..
kita menafikan sifat kebaikan dan kemanusian itu...

memang betul...
ramai melayu hidup susah dan melarat di negeri sendiri...
perjuangan kita belum selesai dan masih panjang...
tapi ini tidak bermakna kalau kita tolong bangsa lain kita mengabaikan bangsa sendiri atau tak tolong bangsa sendiri...


saya orang melayu...tak kan saya nak jual kedudukan dan kepentingan orang melayu-pak syeikh ceruk to'kun-

2 comments:

ain farahain said...

memang betul kita patot tolong semua manusia. x kira apa jua agama, bangsa.
tp kadang kala, mereka x layak dibantu.
pancaindera cukup sempurna, tapi x reti digunakan. Apa gunanya Allah beri semua tu?
kalau si buta tua berusaha untuk main gitar sambil menyanyi di kaki lima kedai untuk mendapatkan duit, tak bolehkah anak kecil yang masih kuat itu berusaha?

Amirul Syafiq Mahadi said...

bang nuar...hahaha